W pierwszej części naszego szkolenia rozmawialiśmy o różnych sposobach i możliwościach włączania dzieci z niepełnosprawnościami w życie społeczne zarówno w placówkach oświatowych, jak i poza nimi. Nasi koledzy i koleżanki z Portugalii, z Chorwacji, z Włoch, z Macedonii oraz my, opowiadaliśmy o rozwiązaniach stosowanych w swoich krajach.
???????? Niezmiernie ważne jest stosowanie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami różnorodnych gier, które należy dostosowywać do możliwości dzieci. Dzieliliśmy się doświadczeniami w tym zakresie. Gry kształtują wiele umiejętności m.in.: postępowanie według ustalonych zasad, czekanie na swoją kolej, rowijają poznawczo, uczą relacji.
???????? Dzisiaj zapoznałyśmy się też z całkowicie nowym dla nas terminem biznesowym przenoszonym na grunt pedagogiki - NUDGING.
Czym jest nuding? W wolnym tłumaczeniu to impuls. Najogólniej można powiedzieć, że jest to takie działanie nauczyciela/ terapeuty, które ma spowodować, że uczniowie podejmą właściwe i korzystne dla siebie decyzje, zachowując przy okazji wolność wyboru. Według tego nurtu nauczyciel ma być architektem wyborów uczniów.
???????? W naszej międzynarodowej grupie omówiliśmy szczegółowo tzw. kompas etyczny nauczyciela/terapeuty. "Do no harm" to podstawa budowania relacji nauczyciel-uczeń.
???????? Po południu naszym starym zwyczajem wędrowałyśmy po przepięknej Barcelonie.

 

72607742 1123073771231078 4186113359927574528 n73045673 1123073734564415 640791734535585792 n73053823 1119464704925318 3156702620693823488 n73321876 1123073827897739 2183094557585965056 n74166965 1123073971231058 6049510910144282624 n74235998 1123073861231069 278785270621405184 n74431235 1123073934564395 3241795010978381824 n75550440 1123073897897732 6180786259129008128 n73472770 1124823111056144 3137292426532618240 n75534850 1124822364389552 4035093900254248960 n