Czwarty dzień kursu – 15.11.2018

 

Wykładowczyni pani Eleni zaznajomiła nas z pojęciem psychologii pozytywnej. Poprzez szereg gier i zabaw psychologicznych – aktywności fizycznej, zadań na budowanie zaufania, zadań mających na celu diagnozowanie siebie i uczestników z grupy z wykorzystaniem techniki rysunku.

Wprowadziła nas w pojęcie mildfulness - to proces psychologiczny koncentrowania uwagi na wewnętrznych i zewnętrznych bodźcach występujących w danej chwili, który może zostać rozwijany poprzez medytację lub inne ćwiczenia.

Rozmawialiśmy o zachowaniu balansu między stanem emocjonalnym, mentalnym, duchowym i fizycznym.

Dyskutowaliśmy o wprowadzeniu poznanym zasad w szkolnictwie w naszych krajach. poznawaliśmy działanie naszych szkół i całego systemu edukacji. To był bardzo aktywny czas gdzie mieliśmy możliwość wymienić nasze spostrzeżenia oraz doświadczenia.

Mieliśmy możliwość praktykować na sobie techniki oddechowe. Oddech warunkuje nasze istnienie. To prawda oczywista, ale mało doceniana. Codziennie wykonujemy tysiące oddechów, nie zastanawiając się nad tym, że prawidłowe oddychanie ma wpływ na nasze zdrowie i nastrój. Oddech to nie tylko źródło energii – to także lek na skołatane nerwy i klucz do zrozumienia samego siebie. Siła świadomego oddychania - pomiędzy oddechem a psychiką istnieje ścisły związek. Rytm oddychania zmienia się pod wpływem myśli i emocji. Kiedy odczuwamy coś intensywnie (np. niepokój), instynktownie spłycamy, przyśpieszamy bądź wstrzymujemy oddech. Jeśli przez dłuższy czas towarzyszy nam stres i napięcie, odbija się to na oddechu. Zwróciliśmy uwagę jak ważne jest oddychanie brzuszne, mieliśmy możliwość pomedytować praktycznie z wykorzystaniem technik oddechowych.

Zakończyliśmy stwierdzeniem, iż na życie ludzi najlepiej wpływać własnym przykładem.