Erasmus18/19 Mobilność na Cypr

MOBILNOŚĆ NA CYPRZE

CYPR 12.11.2018 – 16.11.2018

Pierwszy dzień kursu 12.11.2018

Zajęcia integracyjne. wiemy skąd jesteśmy co lubimy czym się zajmujemy. Nasza grupa to tak naprawdę  3 mobilności – część zajęć mamy razem a część dotyczy wybranego kursu. Mamy tu – Francję , Finlandię, Hiszpanię, Szwecję, Niemcy, Estonię, Grecję i my. Jest nas 29 osób. Po zapoznaniu się czas na zajęcia praktyczne – bieg na orientację. Technika ta wprowadzana od najmłodszych lat kształtuje nie tylko fizyczność ale też uczy koncentracji, orientacji zapewnia wiedzę o świecie. Mieliśmy możliwość ”przerobić” to na własnym przykładzie uzbrojeni w mapy i kompas odbyliśmy bieg po narodowym parku Athalassa forest park. Bieg na orientację to też efekty, szybkość, stopniowanie trudności itp.Po lunchu ciąg dalszy zajęć praktycznych – próbowaliśmy w grupach międzynarodowych a następnie wspólnie określić co wchodzi w skład pojęcia „zdrowie”. Wieczorem – ciąg dalszy zajęć integracyjnych.

Dzień drugi kursu 13.11.2018

Rozpoczęliśmy część wykładową o godz 9. 30 w naszym ośrodku Euforia. Dr Polyxeni Stylianou zajęcia rozpoczęła od medytacji podczas której szukaliśmy lepszej/lepszego siebie.Wykład poświęcony był zdrowiu psychicznemu – przedstawiono formy i sposoby dbania o stan emocjonalny własny oraz naszych uczniów. „Edukacja to nie tylko pójście do szkoły i dostanie stopnia naukowego. Chodzi o poszerzanie wiedzy swojej i absorbcji praw życia” Shakuntala Devi.Poznaliśmy strategie pozytywnego modułu pracy z dzieckiem, strategię celu życia, strategię radzenia sobie poprzez kreowanie i wizualizowanie swojej przyszłości  , strategię fala dobroci ,strategie wprowadzania zmian w życiu,  strategię miłości do samego siebie.Ważnym tematem poruszonym była tzw śmierć w edukacji – czyli ze nie powinniśmy ignorować tego zagadnienia, powinniśmy uczyć się, ze nie czy o tym rozmawiać ale jak. Zapoznaliśmy się z bajkami terapeutycznymi poruszającymi ten temat.Po południe to zajęcia praktyczne na biofarmie Rivenland gdzie poznaliśmy zasady funkcjonowania takiego miejsca. Uczestniczyliśmy w warsztatach pieczenia chleba – poznając sekretne składniki smaku i zapachu oraz w warsztatach przyrządzania sera halloumi. Ser ten przygotowywaliśmy i smakowaliśmy na  3 sposoby – słodki , z ziołami oraz panna cotta. Chleb również upiekliśmy z nadzieniem halloumi. Wśród pięknego zapachu mięty, powietrza Cypru nasz chleb smakował nam wyśmienicie.

Trzeci dzień kursu – 14.11.2018

Przed lunchem wizyta na capoGrecko – Najprawdopodobniej jedna z największych atrakcji wyspy – jaskinie morskie Sea Caves. Przezroczysta, spieniona woda Morza Śródziemnego uderza z werwą o skały. Jaskinie podlegają ochronie i znajdują się na terenie Parku Narodowego (Cape Greco National Forrest Park). Zwiedziliśmy również   Agioi Anargyroi Chapel – Niesamowite jak mały kościółek, stojący na odludziu może stać się atrakcją turystyczną, do której zjeżdżają turyści. Ciężko wytłumaczyć to zjawisko, jednak takie są fakty – niebiesko biała kapliczka stojąca tuż nad brzegiem morza to nie tylko piękne widoki. Jest to także miejsce, gdzie można się uspokoić i odprężyć, zatrzymać na chwilę. Następnie mogliśmy zobaczyć most Kamara tou Koraka – Z pozoru naturalny most jest banalnie prosty w swojej budowie i kształtach. Jednak kiedy uświadomimy sobie, że został on stworzony tylko i wyłącznie siłami natury to ocena jest całkiem inna. Most prezentuje się znakomicie zarówno z dalszej odległości jak i z bliska. Następnym punktem dnia była wizyta w mieście Athienou, gdzie zwiedzaliśmy tutejsze muzeum Museum Guide. Moglismy zobaczyć kolekcje archeologiczne, ikony, wystawę dotyczącą koronek, wystawę upamiętniającą wojnę Cypru z Turcją. Po południu byliśmy na pokazie wykonania tradycyjnych koronek cypryjskich będących na liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego Unesco. Wykonaliśmy tez techniką malarską własne hafty. Braliśmy udział w warsztatach wykonania kropli miętowych o przeznaczeniu wewnętrznym, balsamu do ust oraz mydła. Wszystko oczywiście z naturalnych darów Cypru.

Czwarty dzień kursu – 15.11.2018

Wykładowczyni pani Eleni zaznajomiła nas z pojęciem psychologii pozytywnej. Poprzez szereg gier i zabaw psychologicznych – aktywności fizycznej, zadań na budowanie zaufania, zadań mających na celu diagnozowanie siebie i uczestników z grupy z wykorzystaniem techniki rysunku.Wprowadziła nas w pojęcie mildfulness – to proces psychologiczny koncentrowania uwagi na wewnętrznych i zewnętrznych bodźcach występujących w danej chwili, który może zostać rozwijany poprzez medytację lub inne ćwiczenia.Rozmawialiśmy o zachowaniu balansu między stanem emocjonalnym, mentalnym, duchowym i fizycznym. Dyskutowaliśmy o wprowadzeniu poznanym zasad w szkolnictwie w naszych krajach. poznawaliśmy działanie naszych szkół i całego systemu edukacji. To był bardzo aktywny czas gdzie mieliśmy możliwość wymienić nasze spostrzeżenia oraz doświadczenia. Mieliśmy możliwość praktykować na sobie techniki oddechowe. Oddech warunkuje nasze istnienie. To prawda oczywista, ale mało doceniana. Codziennie wykonujemy tysiące oddechów, nie zastanawiając się nad tym, że prawidłowe oddychanie ma wpływ na nasze zdrowie i nastrój. Oddech to nie tylko źródło energii – to także lek na skołatane nerwy i klucz do zrozumienia samego siebie. Siła świadomego oddychania – pomiędzy oddechem a psychiką istnieje ścisły związek. Rytm oddychania zmienia się pod wpływem myśli i emocji. Kiedy odczuwamy coś intensywnie (np. niepokój), instynktownie spłycamy, przyśpieszamy bądź wstrzymujemy oddech. Jeśli przez dłuższy czas towarzyszy nam stres i napięcie, odbija się to na oddechu. Zwróciliśmy uwagę jak ważne jest oddychanie brzuszne, mieliśmy możliwość pomedytować praktycznie z wykorzystaniem technik oddechowych.Zakończyliśmy stwierdzeniem, iż na życie ludzi najlepiej wpływać własnym przykładem.

Piąty dzień kursu – 16.11.2018

Dzień niesamowity, pełen wrażeń i niestety ostatni….Zaczęliśmy od minishow, gdzie mogliśmy przekazać sobie nawzajem w jaki sposób witamy się w naszych krajach…śpiewaliśmy, mówiliśmy, pokazywaliśmy…Podczas dzisiejszego dnia mogliśmy zapoznać się z wieloma aktywnościami fizycznymi, była joga i podstawowe asany, zasady medytacji, zastosowanie jogi podczas przerw śródlekcyjnych, jak pracować z ciałem i oddechem. Mieliśmy możliwość pracy z kołem do pilatesu, piłkami, trampolinami itp.poznaliśmy również i omówiliśmy tworzenie modelu Naomie , mającego na celu wprowadzenie nowych działań edukacyjnych.I na koniec feedback czyli nasze refleksje….Zakończyliśmy stwierdzeniem – kompetencje nauczyciela to wiedza, umiejętności i podejście. Mamy Certyfikaty

Podsumowanie mobilności na Cypr

W dniu 27.XI.2018 roku odbyła się w naszej placówce Rada Szkoleniowa, podczas której uczestniczki mobilności „Wdrażanie zdrowych nawyków w życiu uczniów” mogły się podzielić zdobytą wiedzą (teoretyczną i praktyczną) z gronem pedagogicznym. Mobilność ta odbyła się w dniach 12-16XI 2018 roku w Nikozji na Cyprze. Miałyśmy możliwość przekazać takie informacje jak zasady organizowania biegów na orientację i ich celowość, rodzaje i wpływ aktywności fizycznej na zdrowie człowieka. Przekazałyśmy wiadomości dotyczące psychologii pozytywnej, budowania własnego wizerunku oraz jak rozmawiać o śmierci. Wyjaśniałyśmy co to jest zdrowie, co to jest balans, jak oddech wpływa na zdrowie (mindfulness, medytacja). Zaznajomiłyśmy wszystkich uczestników RP z modelem budowania projektów jakim jest NAOMI. Wspólnie przetestowałyśmy ćwiczenia pozwalające na „reset mózgu”, które są wykorzystywane podczas przerw śródlekcyjnych. Opowiedziałyśmy o tajnikach kuchni cypryjskiej oraz o przygotowywaniu preparatów i kosmetyków na bazie naturalnych składników. Był to również czas na podzielenie się wnioskami do dalszej pracy, które nasuwały się nam po każdym dniu kursu.Erasmus+ jest projektem dla każdego, daje możliwości poznania kultury, miast i języka przy jednoczesnym zdobywaniu wiedzy. Jest źródłem doświadczeń nie do opisania, przynosi nowe znajomości i kontakty. Dzięki programowi możemy poznać siebie jak i naszych współtowarzyszy. To tylko część wniosków nasuwających się po przebytej mobilności.