Zajęcia z jogi dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem.

Zajęcia jogi dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem są doskonałym uzupełnieniem zajęć psychoedukacyjnych. Dzięki oddziaływaniu na różne sfery funkcjonowania, wspomagają umiejętność działania w grupie poprzez wspólne ćwiczenia, motywują do podejmowania intensywniejszego wysiłku fizycznego i psychicznego, oraz podwyższają samoocenę ćwiczącej osoby, związaną z pozytywnymi efektami aktywności ruchowej.

Autystyczne dzieci, które uczestniczą w lekcjach jogi zachowują się lepiej niż dzieci z autyzmem, którzy nie praktykowały jogi – oświadczyli naukowcy. Kierująca badaniami prof. terapii zajęciowej Kristie Patten Koenig z New York University, powiedziała, że joga jest skuteczna w leczeniu dzieci z autyzmem, ponieważ pozytywnie wpływa na napięcie psychiczne i zmniejsza stres. „Joga daje dzieciom cierpiącym na tę chorobę narzędzia do radzenia sobie z lękiem, który leży u podstaw wielu negatywnych zachowań. Jeśli zajęcia jogi są codziennie, dzieci stają się spokojniejsze, bardziej skoncentrowane, gotowe do nauki.”

Codzienne sesje jogi w szkole podstawowej w Bronksie pomogły zmniejszyć nadpobudliwość, agresję i wycofanie dzieci z autyzmem.

W Stanach Zjednoczonych joga jest coraz częściej w programie zajęć szkolnych. Wcześniejsze badania wykazały, że ćwiczenia jogi poprawiają koordynację ruchową, koncentrację i umiejętności społeczne.

Badania obejmujące dzieci z autyzmem miały specjalną procedurę: odbywały się codziennie, przez 16 tygodni, zajęcia trwały 20 minut. Dzieci rozkładały matę, praktykowały oddech, robiły kilka asan, śpiewały mantry.

Po 16 tygodniach badacze porównali zachowania dzieci praktykujących jogę z grupą kontrolną ćwiczącą gimnastykę poranną.

Program jogi jest realizowany w ponad 500 ośrodkach na terenie miasta Nowego Jorku wśród znacząco chorych uczniów w wieku od 5 do 21 lat.
Wyniki?
Dzieci praktykujące jogę zaczęły wykazywać znacznie mniej problematycznych zachowań.

Specjaliści uważają, że im wcześniej joga będzie wprowadzana w program szkolny, tym lepsze rezultaty przyniesie, zarówno dzieciom chorym na autyzm, jak i zdrowym.

Korzyści z ćwiczeń na bazie jogi leżą w obszarze porządkowania bodźców zmysłowych, a dotyczą przede wszystkim percepcji własnego ciała: napięcia mięśni, położenia kończyn, postawy ciała. Uczą cierpliwości i wytrwałości, dostarczają satysfakcji z pokonywania własnych ograniczeń, dają odprężenie i poprawę tężyzny fizycznej

Joga, jako jedna z form autoekspresji, pozwala uczestnikom zajęć wyrazić siebie poprzez pozycje jogi (asany). Osoby z tej specyficznej grupy przejawiają trudności w naśladowaniu. Dzięki temu, iż większość asan proponowanych na zajęciach przedstawia bogactwo świata roślinnego, zwierzęcego itp., uczestnicy zajęć wykonując ćwiczenia mogą z większą łatwością zidentyfikować się z konkretną formą np. pozycją psa, kota, girlandy, góry, wielbłąda, drzewa itp. Dzięki temu iż ćwiczenia (asany) są powtarzalne, przewidywalne, osoby z autyzmem i zespołem Aspergera mogą czuć się bezpiecznie i komfortowo, ponieważ istnieje małe prawdopodobieństwo niepowodzenia podczas wykonywania ćwiczeń.

Jak wyglądają zajęcia jogi? Komunikacja między osobą prowadzącą zajęcia a uczestnikami zajęć, jest jednym z kluczowych czynników wpływających na dobrą praktykę. Jednym z istotniejszych problemów, który może wystąpić jest deficyt w sferze komunikacji, co może rodzić komplikacje podczas prowadzenia zajęć. Np. osoby z autyzmem, nie posługujące się komunikacją werbalną, wymagają szczególnej uwagi. Należy pamiętać o tym, iż taka osoba będzie miała trudności w zakomunikowaniu instruktorowi o tym iż np. czuje jakiś dyskomfort wynikający z wykonywanego przez nią ćwiczenia, lub w zakomunikowaniu jakiejś bardziej prozaicznej rzeczy np. skorzystania z WC.

Nieprawidłowości występują również w obszarach zachowania. Część z osób ze spektrum autyzmu, przejawia zachowania niepożądane tj, zachowanie nieakceptowalne społecznie, które często są wynikiem deficytów w sferze komunikowania się, a manifestować się mogą w następujący sposób:

  • agresja;

  • autoagresja;

  • manieryzmy;

  • zachowania stereotypowe;

  • natręctwa;

  • itp.

Podczas prowadzenia zajęć, instruktor w porozumiewaniu się może zastosować następujące sposoby przekazywania komunikatów: gesty, komunikaty pisane, zdjęcia, piktogramy, obiekty, etykiety, metoda ułatwionej komunikacji, język migowy itp. Znajomość uczestnika zajęć pozwoli instruktorowi w doborze oraz dostosowaniu odpowiedniego sposobu komunikowania się, dzięki czemu z większą łatwością i skutecznością będzie mógł prowadzić zajęcia.

Korzyści jakie przynosi systematyczne ćwiczenie jogi:

  • harmonizuje działanie układu: oddechowego, krwionośnego, nerwowego;

  • powoduje detoksykację organizmu;

  • działa wyciszająco i relaksująco;

  • łagodzi objawy astmy, tarczycy;

  • zmniejsza ciśnienie krwi;

  • redukuje stres;

  • ułatwia kontrolę nad zmysłami;

  • pozwala poznać własne ciało;

  • poprawia sprawność fizyczną i psychiczną;

  • wzmacnia i uelastycznia mięśnie;

  • modeluje sylwetkę;

  • przywraca kondycję;

  • zwiększa witalność;

  • poprawia odporność organizmu;

  • koi nerwy i odpręża;

  • wzmacnia siłę woli.

  • zwiększa świadomość przestrzeni i działania w niej.

Joga, jako terapia wspomagająca rozwój osób z autyzmem, jest  doskonałym uzupełnieniem zajęć psychoedukacyjnych. Dzięki oddziaływaniu na różne sfery funkcjonowania tych osób, wspomaga umiejętność działania w grupie poprzez wspólne ćwiczenia, oraz motywuje do podejmowania intensywniejszego wysiłku fizycznego i psychicznego.

Praktykowanie jogi może przynieść zmiany i pomóc dziecku w stawaniu się bardziej niezależnym. Joga, dostosowana do indywidualnych uwarunkowań i potrzeb dziecka, praktykowana regularnie, a więc wymagająca dyscypliny,  wpłynie korzystnie ma poprawę układu ruchu, wzmocni mięśnie i stawy oraz zwiększy świadomość ciała. Ułatwi oddychanie, unormuje sen, rozwinie koncentrację i pamięć.  

Joga to również nauka szacunku dla siebie i dla innych, poprawiająca samoocenę, tak ważną w przypadku dzieci niepełnosprawnych. 

Zajęcia jogi to bezpieczne i zabawne formy ćwiczeń fizycznych, oddechowych i muzycznych, ale także chwile spokoju i ciszy.