ARTYKUŁ NR 1
Zagraj ze mną w grę…
Gry to jedna z wielu dostępnych form nauki i zabawy. Podczas naszego szkolenia w Hiszpanii wspólnie z naszymi kolegami z różnych krajów omawialiśmy korzyści płynące
z wykorzystania w procesie dydaktycznym różnorodnych gier. Wspólnie doszliśmy do konkluzji, że nasze obecne, codzienne życie jest bardzo zinformatyzowane: telefony, telewizja, komputery otaczają nas zewsząd powodując odosobnienie i brak umiejętności obcowania z drugim człowiekiem. Gry planszowe, czy też gry z wykorzystaniem wysokiej technologii na dobre powinny zagościć w edukacji specjalnej. Dają nam one bowiem taką unikatową szansę na wspólne bycie razem i funkcjonowanie w grupie, przy jednoczesnym niezwykle integrującym wspólnym działaniu.
Proponując dzieciom granie w gry sprawiamy , że:
- uczymy budować wzajemne relacje,
- integrujemy dzieci w grupie, zacieśniamy więzi,
- wspomagamy rozwój intelektualny dzieci,
- uczymy poprzez zabawę,
- uczymy zasad komunikacji międzyludzkich i zasad społecznych,
- uczymy wygrywania, ale też – znacznie trudniejszej – sztuki przegrywania.
Ważne jest dostosowanie gier do możliwości dzieci, z którymi pracujemy oraz włączanie do gry wszystkie dzieci niezależnie od rodzaju niepełnosprawności. Wystarczy trochę wyobraźni i gry dostępne na rynku można dostosować do naszych podopiecznych. Dostosowanie gry do potrzeb i możliwości dzieci to rola wychowawcy/terapeuty. Grać w jedną grę mogą dzieci mówiące i te ze złożonymi problemami komunikacyjnymi!
Jak to robimy? Oto przykładowe gry dostosowane do możliwości naszych dzieci.
- Gra „Kot w worku” firmy GRANNA
Gra zawiera różne elementy z grubej tektury, które umieszczone są w woreczku. Dziecko losuje element i dopasowuje do ilustracji na planszy. W zestawie znajdują sie plansze kolorowe oraz plansze trudniejsze – konturowe. W grze każde dziecko ma swoją planszę i „zbiera” swoje elementy.
Do gry opracowano specjalną kartę komunikacyjną z wykorzystaniem symboli Boardmaker. Dzieciom korzystającym z komunikatora LetMeTalk wgrano komunikaty umożliwiające aktywny, słowny udział w grze.
2. Gra typu MEMO
Bardzo popularna gra dostępna w wielu różnych wersjach polegająca na odnajdowaniu par takich samych kart. Gracz odsłania 2 karty. Jeśli są to takie same karty, zostaną one zdjęte z planszy i są punktem dla gracza. Jeśli nie, są to takie same karty zostają odwrócone z powrotem. Wygrywa osoba, która zbierze jak najwięcej par.
Do MEMO opracowano specjalną, uniwersalną kartę komunikacyjną z wykorzystaniem symboli Boardmaker.
Dzieciom korzystającym z komunikatora LetMeTalk wgrano komunikaty umożliwiające aktywny, słowny udział w grze typu MEMO.
Dla chcącego nic trudnego! Dostosowujmy i grajmy ponieważ w grach jest KOMUNIKACYJNA MOC!!!
Arleta Jasińska
ARTYKUŁ NR 2
GRA: KOLORY
GRA: CO ROBI?